Genesis, 1988, gelatine zilverdruk op barietpapier, fotogrammen, 7 delen van 60 x 150 cm. In 2020 ingelijst door Profilex lijstenmakers en gefotografeerd in mijn atelier door Yani
Aronskelk I & II, 1987
gelatine zilverdruk op barietpapier, chemisch omgekleurd, 60x180cm
Aronskelk II (detail)
In het atelier met fotogram van vergaan Groot Hoefblad en Women 1995
Stervelingen, 1989-90,
fotogram, gelatine zilverdruk op barietpapier, chemisch omgekleurd, in palissander houten lijst, 140x180cm
Stervelingen (detail)
Madonna,1995,
gelatine zilverdruk op barietpapier, chemisch omgekleurd, 200x150cm, koperfolie en vloeipapier
Het (engelstalige) boekje Coloured black and white van BarBara hanlo is zowel een kunstenaarsboek als een kunstenaarshandboek. (lees meer)
Idee, fotografie en tekst: BarBara HanloHet verlangen, 1990,
gelatine zilverdruk op barietpapier, chemisch omgekleurd, 80 x 80cm
TORSO 1989,
gelatine zilverdruk op barietpapier, chemisch omgekleurd, 5 delen van 100 x 68cm
Archetypen in blauw, 1990,
gelatine zilverdruk op barietpapier, chemisch omgekleurd, 5 delen van 100 x 68cm, in stalen lijsten
Oneindige compositie met roos, 1992,
ontwikkelgelatinezilverdruk op barietpapier en geperforeerd zwart geschilderd aluminiumplaten, 12 delen, 120 x 160cm.
Collectie ABN AMRO Bank
Gewone Berenklauw, 1989,fotogram, gelatine zilverdruk op barietpapier, 106 x 200cm
De eeuwigheid vraagt naar de vrucht van de tijd,1987, gelatine zilverdruk op barietpapier, chemisch omgekleurd.
Particuliere collectie
Een van de vrouwen van Blauwbaard, 1988, gelatine zilverdruk op barietpapier, chemisch omgekleurd.
Particuliere collectie
Interview KM Magazine
'Ik ben altijd op een vrij experimentele manier met fotografie omgegaan. Fotografie is bij uitstek een medium waarin dat kan. Nadat ik een werkbeurs van het fonds BKVB had gekregen, maakte ik een serie foto's 'Het ontstaan van de wereld', waarin ik allerlei mogelijkheden uitprobeerde. Ik legde bijvoorbeeld stukjes papier in de vergroter. Dat gaf grillige vormen op het papier. Ook maakte ik fotogrammen door zelf op het papier te gaan liggen. Sommige foto's heb ik expres niet uitontwikkeld, waardoor je vlekken krijgt. Of ik schilderde eerst met fixeer op het papier. Ik was vooral gefascineerd door de mogelijkheden van fotografie om het licht te vangen, fotografie is een medium dat je net zo kunt uitbouwen als schilderen. Op een gegeven moment wilde ik ook met kleur werken, maar anders dan in de gebruikelijke kleurenfotografie. Kleurenfotografie geeft directe en heldere kleuren. De chemische omkleuringen zijn veel aardser qua sfeer en kleur. Ik maak mijn afdrukken daarom op barietpapier , dat een grote intensiteit en diepte aan de kleur geeft.'
Het oplossen van de chemicaliën, het experimenteren met de oplossingen en onvoorziene factoren die een rol spelen bij fotografie heeft mijn beeldtaal beïnvloed. Ik neem aan dat het mysterie in alles te vinden is en ik ben slechts de kunstenaar die dit mysterie herkent in de dingen om me heen.
Genesis
In 1988 heb ik een fotografisch kunstwerk in 7 delen gemaakt, geïnspireerd op het scheppingsverhaal Genesis I. Een organische serie die voor mij destijds, de vraag beantwoordde, waar komen wij vandaan? En tegelijkertijd liet zien dat alles met elkaar verbonden is. In een beweging met aan het einde, het alziend oog, als een knipoog naar de Bijbeltekst, die ons mensen moet doen beseffen dat er geen hogere kracht is maar dat die in ons allen zit! “En God zag dat het goed was”
Het verhaal Genesis werd naar verluidt zesentwintig eeuwen geleden opgeschreven, toen de Israëlieten aan Babylons stromen in ballingschap zaten. De verhalen zijn geen verslagen van gebeurtenissen. ‘Het gaat hier om verborgen boodschappen. Wijsheden in verhaalvorm waarmee men elkaar in het oude Israël in moeilijke tijden bemoedigde, (...) Wat de bijbel God noemt, schrijft Carel ter Linden ‘is in zijn ogen een heilig krachtenveld van eeuwige beginselen: Liefde, trouw en recht, bevrijding uit onrecht en onderdrukking, vergeving en verzoening.’