Een Instalatie, een film, een performance in samenwerking met Geerten TenBosch
Geinspireerd op 'Die sieben Todsünden' (1933) Bertol Brecht en Kurt Weill en Jheronimus Bosch's schilderij 'Zeven Hoofdzonden' 1500-1525
IJdelheid, trots, woede, vraatzucht, lust, hebzucht, jaloezie
Zijn het zonden, zijn het eigenschappen, is het karakter?
Wat doen we als er geen richtlijnen meer zijn, met welke ogen kijken we naar onszelf, hoe groot is onze angst voor de vrijheid eigenlijk en wat is dat: verbeelding?
Zeven ruimtes en iedere ruimte staat voor een doodzonde. De ruimtes die zich ook op locatie kunnen bevinden, worden door ons gemaakt of bewerkt en ingericht met Jeroen Bosch’ rijke verbeelding als inspriatiebron. Iedere ruimte krijgt een volstrekt eigen sfeer die naar ons idee te maken heeft met een zonde (ruime geïnterpreteerd).
In iedere ruimte wordt een performance opgevoerd die deels inproviserend tot stand komt en uitgaat/gebruik maakt van de inrichting en accesoires die er zijn.
'Alles is ijdelheid' (Claire Goll) 'Haat is een deugd' (Arthur Schopenhauer)
Ons idee is om er geen oordeel aan te verbinden, geen moraal
Het is veeleer de strijd van de mens met zichzelf, de worsteling met eigen karakter, met zijn afkomst, met de eisen die de maatschappij stelt en de dilemma’s van wat je zelf wilt. Het heen en weer worden geslingerd tussen verschillende emoties; tussen voelen en denken; tussen binnen en buiten; tussen willen en kunnen; tussen doen en laten.
'Ik’ & 'andere ik’
Een vrouw en de verbeelding van haar verlangens, haar angsten en haar schaamte, opgekropte woede, verdriet, frustraties, twijfels, dromen, visioenen en wensen, gekoppeld aan de zeven doodzonden.
Eén vrouw speelt twee vrouwen; ‚ik’ en ‚andere ik’ die voortdurend met elkaar bezig zijn, in strijd zijn, en in elke scène iets met elkaar te stellen hebben.
De één is braaf en conformistisch; de ander creatief, expressief, onaangepast, die wil het leven ‚leven’, vitaal en met het lef om te ‚mislukken’. Zij houdt de aangepaste, de brave een spiegel voor.
Onvoorspelbaar en grillig duikt ‚andere ik’ onverwacht op om de ‚ik’ te confronteren.
Soms wreed of gemeen, soms wanhopig en triest...
Emoties komen voort uit ongemakken, menselijke tekorten die verborgen moeten blijven want alles moet perfect zijn. Vooral in deze tijd waarin we naar hartelust chirurgisch oplappen, bijwerken, gladstrijken, liegen enz. Een oppervlakkig voortrazen waardoor alles en iedereen uitgeput raakt...
Een metafoor voor de wereld, doch zonder dit expliciet te willen uitleggen. Het is de poging om onderhuidse, onuitgesproken en gevoelde ‚dingen’ om te zetten in beelden. De ongerustheid over wat er aan de hand is. En te raken aan het onbenoembare...
Een psychologische triller op zakdoekformaat.
De ruimte van de trots
TROTS/IJDELHEID/HOOGMOED / PRIDE latijn: superbia
Trots is het excessieve geloof in eigen kunnen
Het is de zonde waar alle andere zonden uit voort komen
Straf in de hel: gebroken op een wiel
Dier: paard, kleur: lila
Bosch: hoofddeksels en spiegels, sieraden, sierbekers, karaffen, vruchten (sinasappel), parels plaats: in de huiskamer
‚Als je in de spiegel kijkt staat de duivel achter je’ een brabants gezegde
Vaak afgebeeld als een vrouw met een pauw, soms met een leeuw of een adelaar
andere symbolen: de ruiter wordt van zijn paard geworpen; de haan, de gevallen engel, het luipaard, de spiegel en de toren van Babel
De ruimte van de afgunst
JALOEZIE/AFGUNST / ENVY latijn: invidia
De wens om alles wat de ander heeft ook te hebben
Straf in de hel: je wordt in ijskoud water gestopt
Dier: de hond kleur: groen
Bosch: honden met botten, valkenier
Soms uitgebeeld door een vrouw die haar eigen hart opeet, of soms haar ingewanden. Het attribuut waar ze gewoonlijk mee verschijnt is de slang, soms afgebeeld als haar uitgestoken giftige tong. Andere symbolen zijn de schorpioen en ,het’boze oog’.
De ruimte van de luiheid
LUIHEID / SLOTH latijn: acedia ‚not to care’ spiritual sloth / apathie, verveling
Het vermijden van fysieke en geestelijke arbeid
Straf in de hel: je wordt in een slangenkuil gegooid
Dier: geit kleur: lichtblauw
Bosch: het kussen, spinlokken, duivelse gedachtes
Een kamer met een kast, een kast met planken en deuren.Op een plank ligt ‚andere ik’
‚Ik’ schrikt als ze de kast opent en haar kleren erin wil leggen
De ruimte van de vraatzucht
VRAATZUCHT / GLUTTONY latijn: gula
Overconsumptie
Straf in de hel: je wordt gedwongen gevoed door ratten, padden en slangen
Dier: het varken kleur: oranje
Bosch: uil als lokvogel of muizenvanger (slecht, staat voor dwaasheid en zonde, altijd in het donker) sleutel, buidel, driepotige stoeltjes
Gepersonifieerd door zwaarlijvige figuren, of door dieren als de beer, de vos en de wolf.
De ruimte van de wellust
WELLUST/ONKUISHEID / LUST latijn: luxuria
Een overdreven hunkering naar lichamelijke liefde, begeerte
Straf in de hel: branden in het vuur en in zwavel
Dier: de koe kleur: blauw
Bosch: muzikanten, mooie stoffen en tent in de minnentuin, trippen, kersen, koelkaraf plaats: de tuin
Slangen en padden zijn gebruikelijke symbolen, vaak zogend aan borsten of bij vrouwelijke geslachtsdelen afgebeeld.
Andere symbolen: aap, ezel, basilisk, beer, kat, centaur, duivel, geit, haan, haas, luipaard, minotauris, paard en heks
De ruimte van de woede
WOEDE/TOORN / ANGER latijn: ira
Vaak gerelateerd aan wraak
Iemand die zich van de liefde afkeert, gramschap, drift, onredelijk, onbeheersbaar, uitzinnig
Straf in de hel: je wordt in stukken gescheurd
Dier; de beer kleur: rood
Bosch: stoel op het hoofd, mes plaats: boerenscene
Vaak uitgebeeld als een vrouw die haar kleren verscheurt
De ruimte van de gierigheid
GULZIGHEID/GIERIGHEID / GREED latijn: avaritia
Materiële weelde, pure egoïstische hebberigheid naar goederen (zonder enige spritualiteit)
straf in de hel: gekookt in hele luxe olie
dier: kikker kleur: geel
Bosch: notaris met een buidel en een boek, geld, maatstaf
Afgebeeld door een harpij die een vrek aanvalt die geld of appels opslaat