Trailer
'wat een mooie film. Heel sfeervol, melancholiek en tot nadenken stemmend over de mens en het verstrijken van de tijd. Echt een film die resoneert.'
Xandra Schutte
Toeristische trekpleisters, die voor het eerst in de negentiende eeuw zijn gefotografeerd, worden nu nog steeds door drommen toeristen met ‘smartphones’ aan ‘selfiesticks’ vastgelegd om ze direct wereldwijd te kunnen delen.
Samen met Lex van Nes, hebben wij alle locaties terug gevonden en opnieuw gefotografeerd.
Königssee en Sint-Bartholomeüskerk Berchtesgaden, Duitsland.
Foto Lex van Nes, 3 juni 2017 09:41 PM
uit het fotografische atelier van M. Walch in Bergtesgaden, ca 1870
De verzameling PHOTOGRAFIEN in orginele doos die ik erfde van mijn
overgrootmoeder Keetje Hanlo-Tellegen (1853-1934)
Het leven was veranderd van lokaal naar wereldwijd. De eerste globalisering was een feit. Het spoorwegnetwerk dat in rap tempo over de hele wereld werd aangelegd, moedigde aan om op reis te gaan. Op een reiskaart van Midden-Europa uit 1880 is te zien hoe de zwart getekende spoorlijnen als een fijnmazig web, het continent bedekken. Dit oude spoorwegnet is nu voor een groot deel niet meer in gebruik. Op die manier reizen kan niet meer, ik ben met mijn eigen vervoermiddel, een camperbusje, op reis gegaan. Iets wat in de negentiende eeuw ondenkbaar zou zijn.
In de camper
Mijn leeslijst
´Toen bekend werd dat twee uitvinders erin geslaagd waren om elk beeld dat ze voor hun ogen zagen op zilveren platen vast te leggen, ontstond er een universele bedwelming die we ons niet kunnen voorstellen, zo gewend zijn we inmiddels, na zoveel jaren, aan fotografie, en zo gehecht aan de popularisering ervan. ´ Zo begint in 1900 Felix Nadar zijn memoires ‘Quand j’étais Photographe’. Nadar kijkt terug in de tijd en voorspeld de toekomst van de fotografie. En fotografie was niet de enige uitvinding die een grote impact zou hebben op het leven van alledag. De stoomtrein maakte het mogelijk om lange afstanden te overbruggen en bracht een nieuwe beleving teweeg. De hoge snelheid maakte het voorbijglijdende landschap, vaag en niet om aan te zien vonden de negentiende-eeuwse treinreizigers. Een snelheid die wij nu als een slakkengang zouden ervaren.
Film stills
‘Topografische Carte de Visite’ worden ze genoemd, kleine handgemaakte foto’s van populaire bezienswaardigheden die door de nieuwe vakfotografen aan de eerste toeristen, als souvenir werden verkocht. Een doos gevuld met deze oude foto’s uit de 19e eeuw, verzameld door mijn overgrootmoeder, is na twee wereldoorlogen doorstaan te hebben, bij mij terecht gekomen en is het uitgangspunt voor deze film.
Een ‘road movie’ langs oude spoorwegen en postkoetsroutes, varend over rivieren en meren, wandelend langs natuurverschijnselen en door steden in Midden Europa (Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk en Tsjechië), terug naar de plekken die mijn overgrootmoeder heeft bezocht en waar de opnames zijn gemaakt. Een reis, die mij van buitenaf wordt opgelegd, waar ikzelf niet direct voor had gekozen, als ik de foto’s niet had geërfd. Een verzameling van een voorouder, waarin de genealogische lijn wordt doorgetrokken in tijd naast een geologische lijn in ruimte. Of zoals de Britse antropoloog Tim Ingold het verwoordt: ‘Retracing the lines of past lives is the way we proceed along our own.’
Het zijn de kleine, verstilde, monochrome beelden, door mijn overgrootmoeder PHOTOGRAFIEN genoemd, die de route bepalen. Een ‘caleidoscopische verkenningstocht’ door welvarende landen in Europa, met tot nu toe nog open grenzen. Wie weet hoe lang nog en wat de toekomst Europa zal brengen.
Meer weten over de film? Interesse om de film te vertonen?
mail:info@p-e-p.nl
taal: Duits en Nederlands/Engels ondertiteld
lengte: 97 minuten
première: 2024
regie: BarBara Hanlo
scenario: BarBara Hanlo
camera: BarBara Hanlo
montage: BarBara Hanlo
geluid: BarBara Hanlo
geluidsmixage: Ranko Paukovic
productie: PEP Purple Earth Productions
coproductie: Lex van Nes
dcp:Onno Petersen
distributie: Stichting Starting From Scratch: Peter van Hoof petervanhoof33@gmail.com