nl
film
Jan Hanlo, en die man ben ik zelf
info Informatie
Sluit
Jan Hanlo, en die man ben ik zelf

Synopsis

De film Jan Hanlo, en die man ben ik zelf, gemaakt door achternicht BarBara Hanlo, beweegt zich vrijelijk tussen de genres documentaire en drama. Jan Hanlo, en die man ben ik zelf is misschien wel vooral een manier van kijken tot film geworden.

De film begint over het stuur van Hanlo’s motor gebogen. Begeleid door geen andere tekst dan die van Hanlo zelf trekken we over zonnevlekken en schaduwplekken een spoor door zijn leven. De film laat zien hoe Hanlo’s leven zich voortdurend tussen lichtheid en zwaarte bewoog; het lichte van zijn ernstige spel, zijn terugverlangen naar de onbevangenheid van de absolute jeugd. Het zware uit de wereld van de imperatieven: het geloof, het wetboek en de eenzaamheid.

Het dilemma, waar hij zich door zijn bewondering voor kinderen voor geplaatst zag, sloot hem aan twee kanten in. Aan de ene kant, de buitenkant, was er de maatschappij met haar oordelen en wetboek, aan de andere kant verzette Hanlo’s diepgewortelde katholieke geloof zich daar tegen. Jan Hanlo, en die man ben ik zelf gaat over dat dilemma, en over het verlangen naar vrijheid. Vrijheid die zich alleen laat veroveren via de weg van de ongeremde nieuwsgierigheid.

Specificaties
taal: Nederlands/Engels ondertiteld
lengte: 45 minuten
première: Nederlands Film Festival Utrecht 1991
regie: BarBara Hanlo
senario: BarBara Hanlo en Mark Fekkes
productie: Kalahari Film / PEP
sales: PEP / Eye Film Instituut
camera: Brigit Hillenius
montage: Jan Wouter van Reijen
geluid: Bert van den Dungen
festivals en vertoningen: Nederlandse Filmdagen Utrecht 1991 / IDFA Amsterdam 1991 / International Film Festival Rotterdam 1992 TV-uitzending RVU 1993 / TV-uitzending Kunstkanaal 1996 / TV uitzending Cultura 2009, OBA Oosterdok Amsterdam 2019
mede mogelijk gemaakt door: RVU en het Filmfonds

Documentaires: kunst over kunst

BarBara Hanlo maakte over haar oom, de dichter Jan Hanlo, geen poëziefilm maar filmpoëzie. Haar film Jan Hanlo, en die man ben ik zelf bestaat grotendeels uit in scène gezette beelden. Toch voldoet de film als volwaardige documentaire, omdat die beelden echo’s zijn van Jan Hanlo’s poëzie, zijn brieven, zijn notities, kortom van zijn taalgebruik en daarmee van Jan Hanlo’s gekwelde zelf. Jan Hanlo definieerde de poëzie als ‘de vakantie van de filosofie’ en dat is precies wat BarBara Hanlo met deze film maakte: vakantie van de documentaire.

Joyce Roodnat, NRC 07-12-1991