nl
film
Het Moeras
info Informatie
Sluit
Het Moeras

Synopsis

Impressionistische, nachtmerrieachtige beelden van een reiziger die in de delta van de Donau op zoek is naar ‘de man in het huis achter het moeras’ uit het gelijknamige verhaal van de Nederlandse schrijver A. Alberts.

Als er wordt aangelegd bij een eiland waar een huis staat, dat vroeger een buitenhuis van de terechtgestelde dictator Ceausescu is geweest vallen werkelijkheid en verbeelding op deze eigenaardig plek samen.

De man wordt verstoord door de ongewenste gast. Als het donker is verdwijnt hij in het huis. Door een kier van de deur wordt hij bespiedt. Uiteindelijk gaat hij aan tafel en blijkt de tafel voor drie personen gedekt te zijn. De onzichtbare derde persoon is de imaginaire geliefde van de gastheer. Eenzaamheid en drank overheersen. Wanneer het delirium bij de reiziger zijn hoogtepunt heeft bereikt, gaat het moeras alles overheersen.

Interview Radio1 Journaal

Specificaties

taal: Nederlands/Engels ondertiteld
lengte: 61 minuten
première: Internationaal Film Festival Rotterdam 2008
regie: BarBara Hanlo
productie: PEP
sales: PEP / Eye Film Instituut
print source: PEP
scenario: BarBara Hanlo
camera: BarBara Hanlo
montage: Jan Wouter van Reijen
geluid: BarBara Hanlo/Frank van der Weij
print: DigiBeta
festivals en vertoningen: International Film Festival Rotterdam 2008 / Nederlands Film Festival, Utrecht 2008 / Filmbank TV 2008 / Romanian International Film Festival, Arad 2009
mede mogelijk gemaakt door: ThuisKopie Fonds, Filmfonds

Director’s statement

A. Alberts schreef in het voorwoord van een keuze uit eigen werk dat hij voor zijn verhalen, om fouten te vermijden de meest voortreffelijke atlassen, vooral detailkaarten gebruikte.
‘Voor Het Moeras was het niet nodig,’ schreef hij, ‘want ik weet tot op dit ogenblik niet waar het zich afspeelt.’

Jaren heb ik met de gedachte rondgelopen dit verhaal in een film te betrekken maar ik kon in Nederland niet de juiste plek vinden. Op zekere dag kon ik mee met wetenschappers die een reis gingen maken op de Donaudelta in Roemenie. Met het verhaal in mijn hoofd heb ik door dit desolate gebied gereisd op zoek naar het huis voor de film. De beelden die ik in Roemenië maakte zijn het uitgangspunt voor de film geworden die ik heb gecombineerd met geënsceneerde beelden die betrekking hebben op het verhaal. Het moeras dat een overgangsgebied is tussen water en land wordt een metafoor voor het domein tussen illusie en werkelijkheid.